W dniach 18 i 20 marca 2025 roku w naszej szkole odbyły się dwa wykłady na temat zdrowia psychicznego osób starszych, które przygotował zespół „MementoVivere”. W skład zespołu wchodzili uczniowie klasy 2f z I Liceum Ogólnokształcącego: Bruno Barczak, Julia Kistowska i Borys Świerczyński, a także uczniowie IX Liceum Ogólnokształcącego: Helena Ostrowska i Rafał Harczenko oraz uczennica III Liceum Ogólnokształcącego, Karolina Rafalik. Wykłady były częścią kampanii społecznej przeprowadzanego projektu „Zwolnieni z Teorii”. Uczestnicy szczegółowo omówili temat zdrowia psychicznego seniorów, omawiając czynniki wpływające na dobrostan psychiczny oraz codzienne wyzwania, przed którymi stoją osoby starsze. Podkreślili także znaczenie budowania silniejszych relacji międzypokoleniowych i wspierania seniorów w dbałości o ich samopoczucie.
Hasłem przewodnim projektu "MementoVivere" jest: „Pamiętaj, by żyć!”, którego celem jest poprawa dobrostanu osób 60+ oraz promowanie integracji międzypokoleniowej.
- "Zachęcamy młodzież i seniorów do utrzymywania bliskich kontaktów, co pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne obu grup!"- zapewnia zespół MementoVivere
W ramach projektu uczniowie organizowali warsztaty w Domu Dziennego Pobytu "Senior" w Bydgoszczy. Uczestnicy warsztatów brali udział w spotkaniach z psychologiem, wymianie listów między młodzieżą a seniorami oraz wspólnych grach i zabawach integracyjnych. Na zakończenie tych warsztatów zorganizowano spotkanie z Telewizją regionalną TVP3 Bydgoszcz, która uwieczniła te wyjątkowe chwile w programie „Zbliżenia”.
Dodatkowo 7 kwietnia wyemitowany zostanie dłuższy materiał w programie "Bez Barier", również w TVP3 Bydgoszcz.
Więcej informacji o działaniach projektu "MementoVivere" znajdziecie w mediach społecznościowych oraz środkach masowego przekazu, w tym audycji w Radiu PiK z 30 grudnia 2024 roku. (audycja z 30 grudnia 2024 roku)
https://www.radiopik.pl/139,2109,30-grudnia-2024
Zespół MementoVivere może się również pochwalić szeroką kampanią społeczną, która była widoczna w przestrzeni miejskiej Bydgoszczy – plakaty pojawiły się w środkach komunikacji publicznej oraz na przystankach.
- "Całokształt naszych działań sprawił, że do tej pory około 300 000 osób z naszego miasta i regionu usłyszało o naszym projekcie! A ta liczba wciąż rośnie!"- głosi zespół MementoVivere
Dodatkowo załączamy link do krótkiego wywiadu w 1LO, w którym zespół przedstawił źródło pomysłu na ich projekt: